Siv&Edith - Chiapudding med blåbär

Chiapudding med blåbär




Vill ni ha ett tips på en extremt god frukost? Eller vad fasen, den här godingen passar som frukost, mellanmål, huvudrätt, efterrätt, you name it. Chiapudding (eller chiagröt som den också heter) blev väldigt populärt förra året och jag förstår verkligen varför, man blir behagligt mätt när man har ätit den och står sig ända fram till lunch. Chiafrön är även väldigt nyttiga eftersom de är rika på omega 3, mineraler och ja gud vet vad. Blandar man även i bär i smeten så blir det ju extremt hälsosamt. Så ärligt talat, ge chiapuddingen en chans. Jag tycker det är extremt gott, särskilt det här receptet! Vill man experimentera med smaker så är basen till chiapudding 1,5 dl vegetabilisk vätska (havremjölk, mandelmjölk etc.) och 1,5 msk chiafrön.

Chiapudding 1 portion

1 dl kokosmjölk
0,5 dl turkisk yoghurt 
1 dl blåbär
1 tsk honung
1 krm vaniljpulver
1,5-2 msk chiafrön

Gör så här:
Ta fram blåbär och låt tina i rumstemperatur. Självklart kan man mikra men eftersom mikrovågorna förstör en hel del av nyttigheterna i bär så är det bättre att låta dem tina i rumstemperatur. Blanda kokosmjölk, turkisk yoghurt och honung, rör om så allt blandas och honungen löser sig. Mosa blåbären och rör ner i smeten, tillsätt även vaniljpulver och rör till en jämn smet. Tillsätt chiafröna och blanda samman smeten. Häll direkt upp i ett glas och ställ in glaset i kylen i minst åtta timmar (över natten alltså om man gör det till frukost) så att smeten får svälla. 

Färdigt att avnjutas! Jag gillar att servera min chiapudding tillsammans med lite granolamüsli. 

Skriv ut inlägg:

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Permalink Kategori: Frukost Kommentarer (0)

Ni får gärna lämna en kommentar här: