Siv&Edith - En liten uppdatering om Australien

En liten uppdatering om Australien

Hej hej!

Det här är Madeleine som skriver, från Sverige. Mina fränder nere i Australien har så dålig tillgång till internet så jag tänkte att jag skulle komma med en liten uppdatering.

Samma kväll som jag åkte hem, 14 mars, gick Linn ner till busstationen och hoppade på Greyhound-bussen som skulle ta henne hela vägen till Melbourne. Efter tolv timmar kom hon fram, mötte upp med vår vän Josefine Hermansson och tillsammans gick de sedan och bokade sin resa till Phillip Island, där man i solnedgången kan se pingvinerna komma upp på stranden, och Great Ocean Road, en av världens vackraste och mest spektakulära bilvägar.

Efter dessa turer (som självklart var helt fantastiska) och ett besök på Grand Prix-rallyt i Melbourne åkte de iväg med sin husbil som de har hyrt. Den ska ta dem hela vägen upp till Cairns på östkusten och deras första destination var Sydney.

Det är svårt att försöka skriva på ett bra sätt när man inte har varit med själv! Så jag tänkte att ni kan få läsa lite mejl som jag har fått från Linn, hon beskriver ju så mycket bättre själv :)

Mejl 1 (15 mars): Jag gick till bussen i Sydney och åkte i alla dessa timmar, allt gick hur bra som helst. Fick sitta själv fram till halva resan då de hämtade upp några fler, det var skönt så länge det varade. Kunde sova riktigt bra så tiden gick väldigt snabbt. Sedan har det varit ganska jobbigt och en hel del velande jag kan jag säga. Jag och Josefine insåg att vi var på helt olika busstationer i Melbourne så jag fick ta ett tåg till henne. Det gick jättebra när jag val hittade rätt, men det var så sjukt stort! ;) Efter detta gick jag och skaffade ett telefonkort, har alltså inte mitt gamla nummer längre. Josefine hade gjort massor av efterforskningar under gårdagen och hittat ett riktigt bra och billigt kort. Vi gick sedan och bokade vår resa till Philip Island och en tur på Great Ocean Road. Vi har nämligen ändrat en del på vår planering, vi gör några dagsutflykter härifrån Melbourne och sedan åker vi upp mot Sydney och östkusten upp till Cairns.

Och nu kommer vi då till vart andra problem. Vi hade ingenstans att sova. Det kända rallyt, Grand Prix var nu i Melbourne så det var därför det var ganska fullt när du kollade efter boende och nu var det knökfullt överallt. Josefine hade också missat att detta var så vi har fått stanna hos Sara och Ryan som Josefine bodde hos förut. De är så gulliga och fixade till och med så vi fick en egen lagenhet då en av deras kompisar var bortrest over helgen. Måndag till tisdag är vi på turen och på tisdag till onsdag bor vi på ett hostel igen. Vi hyr sedan en campingvagn på onsdag och drar ivag! Det blev 10 000 kronor per person och då var det med försäkring och allt. De sa att man kunde lyckas parkera vart som helst och slippa betala. Så nu är det bara bensin och mat som kommer till. Vi lämnar husbilen i Cairns och flyger till Sydney. Dar tillbringar vi en veckas tid (lite knappt) och sedan slutar min resa. Josefine tar buss tillbaka till Melbourne. Visst låter detta bra? :D Vi får i alla fall tro det! Pussar!

Mejl 2 (25 mars):

Hej älskade du! Vi har det helt underbart och jag bara alskar Australien. Så synd att du inte är här och får uppleva allt.  Melbourne var superfint, en mysig stad med spårvagnar och stora skyskrapor. Liknande Göteborg men betydligt större. Var på Grand Prix (världskänt rally som i år hölls i Melbourne), var på stranden St Kilda och Luna Park (tivolit). Vi åkte på en tvådagarstur på Great Ocean Road och såg apostlarna, helt otroligt vackert och superfint väder. 30 grader och strålande sol. Såg koalor i det vilda precis vid vägen och även på en campingplats. Vår lilla buss med ett härligt gäng människor stannade på ett hostel mitt ute i skogen fullt med kakaduer i träden. Hade en grillfest på kvällen. Dagen efter fick vi en frukost med pannkakor och frukt och vi matade kakaduorna med bröd så vi hade flera stycken på våra axlar. Vi var på en djurpark och matade kangururna mm, stannade på en chokladfabrik, åkte en färja med delfiner som lekte längst fram vid båten under vår färd och på kvällen såg vi massor av pingviner som kom upp på stranden till sina ungar från havet. Helt otroligt fräckt!

Vi hyrde vår van i Melbourne och tog oss ut på vägarna genom hela staden och ut på vänstertrafik. Läskigt men det gick hur bra som helst. Äntligen sova i något eget och åka precis som vi vill. Har stannat på rastplatser eller campingplatser, gratis och där andra husbilar mm också har stannat. En natt även på en parkering precis vid vattnet, mysigt. Fick köra igenom Sydney igår for att komma till företaget vi hyrde bilen av. Radion funkade inte och spegeln var lös. Mycket krångel och många telefonsamtal för att klaga och fixa allt. Jag fick aldrig tillbaka mitt körkort när jag lämnade det på hyrföretaget i Melbourne så de skulle skicka det till Sydney när vi andå skulle fixa bilen. Körde fel, panik med all trafik, kass karta och ont om tid men till slut kom vi äntligen fram precis innan det stängde. Körkortet hade dock inte kommit så det får skickas vidare men bilen fixade de tillslut. Idag var vi på en djurpark och tog kort med koalor, alligator, wombat och orm. Såg häftiga shower med krokodil mm. Så enormt haftigt och verkligen värt pengarna. Slutade hos en kille som bjöd oss på öl med hans kompis och vi sover med vår van i hans trädgård. Han tyckte detta var betydligt säkrare an att vi skulle sova på parkeringen vid stranden. Vi har det underbart och det kan bara inte bli bättre! Ha det bäst! Pussar!

Mejl 3 (27 mars):

Vi har det verkligen helt fantastiskt, annat kan man inte säga. Igår åkte vi jetski (vattenskoter) efter en livräddare, grymt kul! Vi låg på en bräda efter och vi åkte i världens jäkla höga vågor. Idag har vi paddlat på surfbrädor och övat på att surfa, men det gick inget vidare när vi inte vet tekniken. ;) Brett skulle ha surflektioner for några imorgon så vi ska med och tjuvlyssna! Sedan får vi nog ta oss vidare, det går ju inte att stanna på samma ställe hur länge som helst. ^^

Saknar dig masso! Puss och kram!

Skriv ut inlägg:

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Permalink Kategori: Australien Kommentarer (0)

Ni får gärna lämna en kommentar här: